Vandaag in de hoofdrol: Maaltijdsalade met pompoen en bietjes

Vandaag in de hoofdrol: Maaltijdsalade met pompoen en bietjes

Vandaag in de hoofdrol: Maaltijdsalade met pompoen en bietjes

 Pompoen en bietjes maaltijdsalade

We gaan verder met alweer het vierde recept. Een vegetarisch gerecht, even wat anders, door de variatie aan groente.  Ook nog eens simpel te maken. Als je de pompoen voorbereid hebt is  het zo klaar. En wist je dat pompoen bijna geen energie bevat? Dat komt door hoge gehalte aan vezels. Daarnaast bevatten ze veel bètacaroteen (net zoals in een wortel). Van bètacaroteen is bekend dat het goed is voor je ogen en huid.  Biet is een nitraatrijk groente, belangrijk om nitraatrijke groenten niet meer dan twee keer per week te eten.

Ingrediënten (voor 4 personen):

Salade:
  • 1 kleine pompoen (bij de lidl zijn mooie kleine biologische pompoenen)
  • 3 tot 4 voorgekookte rode bietjes (Biologisch)
  • Pijnboompitten
  • Feta of geitenkaas
  • Zonnebloemolie en/of olijfolie
  • 2-3 Bloedsinaasappel
  • Zakje gemengde sla
Dressing:
  • 3 el bloedsinaasappelsap
  • 1 el Balsamico azijn
  • 3 tot 4 el olijfolie (extra virgin)
  • Peper/zout
Bereiding:

Schil de pompoen, snij door midden en verwijder de zaden en draden met een lepel, snij in plakken van ongeveer 1 cm en snij deze in stukjes van ongeveer 2 cm. Leg in een braadslede of bakplaat en hussel met een beetje olie, zodat alle stukjes een dun laagje olie hebben.

Bak op 190/200C voor ongeveer 30 tot 35 minuten, totdat de stukjes pompoen zacht en gaar zijn en ze eventueel een licht aangebakken kleurtje hebben. Hussel regelmatig tijdens de baktijd.

Snij de bietjes in plakjes.

Rooster de pijnboompitten in een droge koekenpan op een medium vuur. Blijf er op letten, zodat je ze niet verbranden.

Snij de kop en kont van de bloedsinaasappels en snij de schil inclusief wit gedeelte weg. Segmenteer in partjes en knijp het overblijfsel uit voor de dressing.

Meng alle ingrediënten samen voor de dressing.

Verdeel de sla over het bord, beleg met de bietjes, pompoen, pijnboompitjes, feta, sinaasappelpartjes en besprenkel met 2 tot 3 el dressing.

No Comments

Post a Comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Schrijf je in en ontvang GRATIS mijn ebook met 4 onmisbare inzichten over afvallen en gezond eten.

Regelmatig ontvang je mijn nieuwsbrief met inspirerende verhalen en speciale aanbiedingen.

Spijswijzer zal jouw e-mail adres nooit delen. Je kan je makkelijk afmelden.