Is het een hype?

Is het een hype?

Of leidt het alleen maar tot voedselverwarring.

Letten op je koolhydraten kan een hele andere betekenis krijgen wanneer dit een koolhydraatarm dieet wordt. Een koolhydraatarm dieet betekend dat je energie inname voor 10% uit koolhydraten bestaat, met andere woorden: geen brood, geen fruit, geen aardappelen, pasta en rijst. Dit dieet schrijven we voor in overleg met een arts en wanneer er medische noodzaak voor is. Maar dat betekend niet dat het een nieuwe richtlijn voor gezonde voeding is.

Een koolhydraat beperking is een ruimer begrip. Gemiddeld is de energie inname voor koolhydraten tussen de 40% en 70%. Best een ruime marge waarbinnen je een koolhydraat beperking kan bewerkstelligen. In de praktijk zie je dus dat er nog voldoende ruimte is voor brood, fruit en aardappelen. Helaas is het begrip koolhydraatarm en koolhydraatbeperking voor de consument een ware mengelmoes geworden.

Een feit is dat de belangstelling voor koolhydraten steeds groter wordt. Het vermijden van suiker, brood, pasta, aardappelen, graanproducten, kant-en-klaar producten en gluten heeft een ware opmars gemaakt. Ik vraag me af of het wel zo verstandig is om iedereen een broodangst of pizzafobie aan te praten.

Koolhydraten zijn voedingsstoffen die we nodig hebben. Ze leveren energie aan het lichaam samen met belangrijk voedingsstroffen zoals vezels en de B-vitamines.  Ze zijn vooral belangrijk voor de rode bloedcellen en je hersenen. Gluten zijn eiwitten die van nature voorkomen in granen. Het weglaten van gluten uit je eetpatroon kan ene tekort opleveren aan de B-vitamines en ijzer. Superfoods kunnen dat niet vervangen. Dat wat in superfoods zit, zit ook in je gewone voeding en meer.

No Comments

Post a Comment

Schrijf je in en ontvang GRATIS mijn ebook met 4 onmisbare inzichten over afvallen en gezond eten.

Regelmatig ontvang je mijn nieuwsbrief met inspirerende verhalen en speciale aanbiedingen.

Spijswijzer zal jouw e-mail adres nooit delen. Je kan je makkelijk afmelden.