De spijswijzer: Hoe maak je een gezonde keuze?

De spijswijzer: Hoe maak je een gezonde keuze?

Hoe maak je een gezonde keuze?

Je wilt werken aan een betere leefstijl en je gewicht. Je wilt meer gaan sporten en bewuster gaan eten. Maar hoe? Een eetpatroon bestaat uit verschillende eetmomenten en er is een zeer gevarieerd aanbod van voedingsmiddelen. Hoe maakt je dan toch een goede keus. Hieronder een aantal tips die je hierbij kunnen helpen.

 1.       Eerst denken dan doen.

Het is belangrijk om bewust te kiezen!  Gedachten zoals; waarom ga ik dit eten, heb ik op dit moment wel honger, wat ga ik precies eten, kan helpen bij deze bewustwording. Met andere woorden sta stil bij elke eetmoment.

 2.       Variatie

Gevarieerd eten betekend elke dag iets anders. Dus elke dag ander beleg of een ander ontbijt of tussendoortje of soort fruit. Hoe meer je varieert, hoe beter je voedingstoestand. Dit helpt bij het afvallen en….Je leert hierdoor beter keuzes te maken!

 3.       Gezonder kiezen

Waaruit bestaat jou menu? Kies jij bewust je hoeveelheden en producten? Probeer dit eens stapje voor stapje na te gaan. 2 plakken vleeswaren op brood betekend dat je beter kan kiezen voor een vegetarische warme maaltijd. Kaas heb je niet elke dag nodig. Probeer om de dag kaas te eten. 1 keer per week een patatdag? Dat kan ook met alleen patat een goede eigengemaakte salade en een stukje vlees. Je kunt ook gebruik maken van de variatielijsten uit het boek Afvallen en Afblijven. Hoe veel producten eet jij wekelijks nog uit de uitzonderingscategorie?

 4.       Lees het etiket

Hier staat veel informatie over het product. Bijvoorbeeld hoeveel energie er in zit. Maar ook hoeveel suiker, vet en zout. Let wel op dat dit per 100 gram is. In sommige gevallen eet je meer dan 100 gram. De ingrediënten declaratie is eigenlijk het recept van het product. Dat wat vooraan staat zit er dus het meest in. Bijvoorbeeld de passievruchten sap van Albert Heijn bestaat volgens het recept voor 80% uit appelsap !?! Je begrijpt dat het lezen van het etiket je helpt bij het maken van een betere keuze.

 5.       De keuze is reuze

De supermarkt. Een plaats om eten te kopen? Of een doolhof van verleidingen en valse beloftes?

Hoe je het ook ervaart, goed voorbereid op pad scheelt. Niet alleen in je energie inname maar vaak ook in je portemonnee.

 De don’ts:

–          Ga niet met honger boodschappen doen.

–          Trap niet in aanbiedingen, die je meer zakken willen laten kopen dan die je eigenlijk nodig hebt

–          Pas op voor verpakkingen die eruit zien alsof ze gezond zijn. Waarschijnlijk vanwege termen als 0%vet of goed voor je darmflora of cholesterol verlagend of geen extra suiker toegevoegd. Probeer altijd eerst het etiket te lezen of ze echt waarmaken wat ze beloven.

 Do’s:

–          Plan je maaltijden en schrijf je boodschappen uit op een boodschappenlijst.

–          Kijk eens in de onderste schappen. Alles wat op ooghoogte word geplaatst is vaak automatisch een minder gezonde keuze dan alles wat bij je voeten ligt.

–          Probeer eens een andere supermarkt. Veranderingen doorvoeren in je eetpatroon heeft vaak te maken met doorbreken van gewoontes. Door een ‘vreemde’ supermarkt te kiezen prikkel je jezelf tot het maken van andere keuzes.

Tot slot:

Misschien ken je het wel: het voedselkeuzelogo van het Voedingscentrum.

Er zijn twee soorten voedselkeuzelogo’s.

Het groene logo staat voor de gezondere keuze binnen een groep van basisproducten. Dit zijn producten die veel nuttige voedingsstoffen leveren, zoals brood, melk, groente en fruit.

Het blauwe logo helpt bij het maken van een bewuste keuze bij producten die niet tot de basisvoeding behoren, zoals soepen en sauzen.

Het blauwe logo betekend dus de bewuste keuze binnen zijn categorie maar is zeker niet een gezonde keuze.

Het groene logo is een gezondere keuze binnen de basisvoedingsmiddelen maar…blijf kritisch!

Heb je coaching nodig je doelstelling te halen? Bel me 0614291857  of mail me judith@spijswijzer.nl

 

No Comments

Post a Comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Schrijf je in en ontvang GRATIS mijn ebook met 4 onmisbare inzichten over afvallen en gezond eten.

Regelmatig ontvang je mijn nieuwsbrief met inspirerende verhalen en speciale aanbiedingen.

Spijswijzer zal jouw e-mail adres nooit delen. Je kan je makkelijk afmelden.