Emoties onderzoeken i.p.v. wegeten.

Emoties onderzoeken i.p.v. wegeten.

Marjan: ‘Ik merkte vandaag dat ik een snaai neiging had. Klaar met de klus van mijn werk. Een klus die veel stress opleverde, vanwege een niet functionerende collega wat waarschijnlijk een ontslagzaak wordt. De kinderen ophalen, lichtelijk strijd om ze in de auto te krijgen, dan thuis nog koken. Na het eten, meteen de kinderen in de pyjama, wat ook wel strijd gaf. Als ik dan weer beneden kom…..denk ik…zo nu ben ik aan de beurt. Wat zal ik even pakken?. O nee….eerst verduren, tot jezelf komen zonder eten. Kwam meteen tot de conclusie dat ik moe was en dat is geen goede reden om te gaan eten.
Toch mezelf maar even afgeleid door op pinterest leuke haak patronen op te zoeken. Deze eetbui heb ik ook weer overleefd. Op naar de volgende uitdaging.’
 
Marjan lukt het om te ontdekken:
1. wanneer ze de neiging heeft tot onnodig eten: als ze eindelijk tijd heeft voor zichzelf
2. wat het gevoel is op dat moment: moe! Volgens haar geen reden om te eten.
 
Wil je het emotie-eten, het troosteten onder controle krijgen, dan nodig ik jou uit jouw patroon van emotie-eten te onderzoeken.
 
Veel vrouwen verzuchten: “ik weet niet wanneer ik ga snoepen of waarom. Eigenlijk heel vaak. Ik zit dan niet lekker in mijn vel. Dan moet ik gewoon eten. Waarom? Ik weet het niet. Ik baal ervan”
‘Vaak wordt gedacht: het emotie eten overkomt mij, ik kan er weinig aan doen, het overvalt mij. Als je het snoepen en snaaien onder controle wilt krijgen, is onderzoek noodzakelijk. Je moet de brij ontrafelen.
In mijn groep ontrafel je het patroon door de volgende vragen te beantwoorden:
1. Noteer drie situatie waarin je de neiging hebt te veel te eten.( bijv: in de auto op weg naar huis, na een hectische dag).
2. Noteer je gevoelens bij deze situatie. (bijv: moe, chagrijnig, verdrietig, eenzaam en boos).
3. Noteer wat je op dat moment het allerliefste zou willen. (bijv: een luisteren oor, waardering, dat het eten gekookt is).
Bij dit onderzoek kunnen veel gevoelens loskomen. Maar het geeft ook rust, rust zonder te eten. Ik benieuwd naar je ervaringen. Laat dus gerust een bericht achter.
Vindt je dit een goed artikel, deel hem dan. Daar help je anderen mee.
No Comments

Post a Comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Schrijf je in en ontvang GRATIS mijn ebook met 4 onmisbare inzichten over afvallen en gezond eten.

Regelmatig ontvang je mijn nieuwsbrief met inspirerende verhalen en speciale aanbiedingen.

Spijswijzer zal jouw e-mail adres nooit delen. Je kan je makkelijk afmelden.