Afvallen? Van te veel eten in december tot lijnstress in januari.

Afvallen? Van te veel eten in december tot lijnstress in januari.

Hoe gaat het met je? Nu al (gewichts)stress vanwege aankomende maand?

De december maanden lijken het startsein voor eten. En toch kan je de feestdagen loskoppelen van eten. Hoe?

Geef je op voor mijn workshop emotie- en verleidingseten de baas op de Rengerslaan 2 in Leeuwarden.

Of..

Stel jezelf vier vragen:

  1. Wat zijn alle gezellige situaties, waarin je te veel eet?
  2. Met wie ben je?
  3. Hoe vaak, deze maand?
  4. Wie is de aanstichter?

Kom je erachter dat je weinig situaties hebt waarin je te veel verleid wordt tot extra eten? Dan heeft dit weinig invloed op je gewicht. Blijf dan lekker en met volle teugen genieten van heerlijk eten deze feestdagen. Heb jij juist de neiging om te eten als je alleen bent? Lees dan dit artikel. Heb jij iedere dag wel een moment dat de decemberverleidingen in je mond verdwijnen? En weet je uit ervaring dat je aankomt? Lees dan verder.

De feestmaand december hoeft niet gepaard te gaan met overvloedig eten. Luxe hapjes, pepernoten en gevulde speculaas is geen voorwaarde om het leuk te hebben. Aan de hand van onderstaand model licht ik dit toe.

 Kerst: van isolatie naar rituelen naar intimiteit.

  1. Terugtrekken uit het contact, isoleren.

Je voelt je misschien niet helemaal op je gemak. Legt de aandacht niet graag op jezelf. Voordeel: je krijgt geen negatieve aandacht. Nadeel: je voelt geen verbinding. En dat met Sinterklaas en Kerst! Tja, dan zijn de hapjes wel heel verleidelijk. Doe mij nog maar een schep ijs, dan voel ik mij in ieder geval gevuld. Of misschien zeg je niks en eet je niet veel. Kom je vervolgens met een leeg gevoel thuis. Gelukkig zijn er nog pepernoten

  1. Rituelen:

Er moet minstens een viergangen diner gekookt worden, dat doen wel altijd. Wijn en hapje vooraf, dat hoort zo. Warme chocolademelk met slagroom bij binnenkomst want het is koud. Bij de koffie gevulde speculaas. Fijne kerstfeest zeggen tegen al je collega’s. Straks ook nog gelukkig nieuwjaar. De feestdagen zijn voor jou eigenlijk een sociale verplichting. En bij die verplichting hoort nou eenmaal veel eten!

  1. Tijdverdrijven:

Samen eten, drinken, koffie drinken, bijkletsen, t.v kijken, daar hoort chips bij……dus vaak tijdverdrijven in combinatie met iets te eten en drinken.

  1. Activiteit:

Gericht samen bezig zijn, bijvoorbeeld samen sporten, wandelen, een kerststukje maken, spelletje doen, schaatsen. Of samen met je (schoon)moeder, vriendin of buurvrouw naar mijn workschop emotie-eten de baas.

  1. Spelen – schijnintimiteit

Spel en spelen zijn termen uit de transsactionele analyse. Het betekend jezelf opstellen als bijvoorbeeld, slachtoffer, cynisch zijn, klagen over anderen zonder je eigen gevoel te uiten of jezelf als een succesvolle gastvrouw presenteren (terwijl je nagels kort gebeten zijn van de stress), naar iedereen heel begripvol zijn en vragen naar hun belevenissen zonder iets over je eigen gevoel te delen. Je bent druk bezig het iedereen na de zin te maken en bent na afloop doodmoe. Gelukkig er is nog ijs met chocoladesaus overgebleven.

  1. Intimitiet

Persoonlijk contact, mooie of lastige ervaringen delen, je kwetsbaar opstellen, rustig luisteren en een eerlijk menig geven aan je gesprekspartner.

Van punt 1 tot punt 6 neemt je kwetsbaarheid toe en daarmee het risico op afwijzing.  Dat is voor veel mensen een reden om het ‘gezellig te houden’. Dat betekend alleen wel een voorspelbaar en oppervlakkig contact, met het gevaar dat je je leeg voel na eerste kerstdag.

Hoe is dat voor mij?

Sinterklaas betekent voor mij een avond vol met waardering. Die je uitspreekt in een gedicht, cadeau of surprise voor je geliefden. Dat kan door eerst samen een warme maaltijd te eten. Dan allemaal een kopje koffie of thee met een stuk banketstaaf als toetje. Iedereen is vol, dus ik hoef echt niet gelijk een schaal pepernoten op tafel te zetten. We gaan zo op in onze cadeautjes dat we pas in de ‘pauze’ denken aan iets drinken en eten.

Kerst is een traditie om te vieren met je familie. Hierin zit ik ook vast in rituelen. Het voelt wel eens als een sociale verplichting waar ik niet onderuit kan. Hoe ik voorkom dat ik te veel eet? Ik neem de fotoalbums van de kinderen mee.  Mooi moment om terug te kijken op afgelopen jaar en je hebt gelijk gesprekstof. Dat is altijd erg gezellig. Dan trek ik de schoenen en de jas aan en ga met mijn zoon een blok om naar de speeltuin. Die kan namelijk niet een dag binnen zitten. Gaat er niemand mee? Prima, dan gaan we alleen. De hele tafel staat vol met hapjes en lekkers maar ik heb er nog niet aangezeten. Voldaan naar huis? Niet helemaal, maar ik heb me niet volgegeten.

Wil jij dat lekker eten, perse vier gangen en altijd in de pepernoten blijven dooreten niet standaard bij jou decembermaand hoort? Dan nodig ik je uit om met deze vier strategieën te experimenteren.

Hele fijne feestdagen!

Let op: januari start ik weer een nieuwe groep. Geef jezelf alvast op voor de informatie avond op 23 januari.

Judith.

Help je mij mijn boodschap te verspreiden? Deel dan dit artikel!

 

No Comments

Post a Comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Schrijf je in en ontvang GRATIS mijn ebook met 4 onmisbare inzichten over afvallen en gezond eten.

Regelmatig ontvang je mijn nieuwsbrief met inspirerende verhalen en speciale aanbiedingen.

Spijswijzer zal jouw e-mail adres nooit delen. Je kan je makkelijk afmelden.